Friday 11 March 2011

What if..

Pernah tak korang terfikir, kenape hidup korang mcm complicated sangat? Kenape tak simple je mcm sesetengah orang?


Well bagi aku, aku banyak kali pikir macamtu. Bile time aku rase hidup aku susah jela, takde la setiap mase.


Belajar Medic ni susah. Aku selalu pikir, kenape aku nak susahkan diri nak amek Medic? Kenape tak amek keje senang2 je. Let say jadi accountant ke, ape2 jela yang simple. Life boleh enjoy sikit. Walaupun tak banyak income, tapi still boleh sara diri.






Kan? pernah tak korang terfikir macamtu?


Kalau pernah angkat tangan macam saya. *ala2 Usup Hantu Kak Limah Balik Kampung* hahahaha


But then, bila aku pikir balik. Betul ke aku nak jadi mcmtu? Ade ke minat aku kat situ? Setimpal ke dgn ape yang aku dah usahakan selame ni?


Aku selalu tgk kawan2 yang agak2 umur sebaye dgn aku kalau aku jalan2 kat shopping complex ke kat mane2. Hidup dorang nmpak simple je. Belaja sikit2 weekend pergi shopping jalan2.


Takpun yang dah start keje kat mall tu, yang jadi cashier. Senang je. Income masuk. Keje duduk amek duit orang. Tak payah nak belaja 5-6 tahun. Masuk interview dah dapat keje. Duit gaji masuk bulan. Dah boleh tnggung diri sendiri.


Kan, senang kan hidup dorang? At least tu ape yang aku nmpk. Taktau la ape kemelut yang ade dlm hidup dorang tu, Waallahualam.






I am not regretting of my life now. NO! Not at all. I am just thinking. I am just wondering.


Kalau orang tnya, kenape amek Medic? 
Aku jawab, sebab minat dari kecik.


Tapi sebenanye ade alasan yang lagi kuat dari tu.


Sebab Allah tau aku boleh cope dgn Medic. Sebab Allah tau limit aku. Sebab Allah tau Medic is the best for me. 




So from now on. Stop wondering why you are not someone else. Stop thinking what if you became that person and so on. Be thankful for what you have now. *talking to myself*


Allah has a better plan for you. He always do.


Semoga Allah mempermudahkan segala urusan kita. Aminn. :)

8 comments:

nabila azmi said...

setuju!!=)...HE knows what is the best for us..insyaallh..

Abbyshah said...

the moment aku tulis comment ni, otak aku tgh sarat dengan macam2. tak tau dah rase mcm mane dgn nasib diri. kenape lah aku pilih medic? kenape lah aku dpt offer g ireland?

kalau nak tau, offer ni mmg nampak hebat. tapi takde sape pun yg tau, offer drpd JPA doesnt mean anythg. NOTHING.

first part, aku kene pass exam IELTS dulu. which is english exam. kalau tak pass, serupe mcm tak dpt passport nak pegi ireland. alhamdulillah, aku pass. lega satu part.


second part, aku kene pegi interview dgn dean irish universities for placement. ok, that part, alhamdulillah, allah bagi aku pass. lega sangat2 allah bg aku peluang lagi. tak sangka sangat :')


now the last part for a level. the big exam. 16 papersssss. i never know that there'll be 16 paperssss kene amik for a level! boleh mati woi! exam bulan 5 sampai bulan 6 nanti. this part, aku tak tau ape nak jadi :(


risau sangat2. kenape lah aku tak pegi UM je dulu? kenape lah aku pilih nak pegi overseas? kenape? kenape? kenape aku slalu pilih bende susah2? dulu, aku jugak yg pilih nak masuk asrama! sedihnyeeee :(



i got no one to be blamed but myself. just myself. ni belum masuk part buat medic lagi ni. tak tau laa what is waiting for me. hmmmpmhh..


second part, aku

Anonymous said...

kuna
everything happens for reason. He knows the best. just follow the flow =)

dhati
sounds like you started to regret of what had happened. chillax dear friend =) i knew you can do it. we all knew it. chaiyok3!

burhan al-hilmi said...

wait..ternampak perkataan 'accountant' muncul di balik kaler kuning..sape kate accountant xkaye?..jgn lupe CEO hospital swasta bukan doktor tp akauntant..

masing2 ade cara sendiri..yang penting betulkan niat, kita bekerja bukan lah kerana duit tp untuk berbakti pada masyarakat..pahala dtg daripada tindakan dan niat, bukan daripada ringgit..

peace :)

lavenderlover said...

HE knows da best 4 u..u can do it!

Amalina Zainal said...

Nabila Azmi, Tponk, Lavenderlover : Yup, do our best, insyaAllah He will help us. :)

Dhati : Honestly, aku byk kali pikir jugak. Apesal lah aku tak masuk je UM dulu. Apesal la aku tak terpikir dduk Msia is soooooooooooo much better. Tapi nak buat mcmne kan, dah buat keputusan mcmtu. So have no regret okey :) Lagipun kau Alhamdulillah dah lepas 2 phase. So satu phase je lagi. Bia berbaloi dgn usaha sebelum ni. Everything happened for a reason. Just do your best okey :)

Encik burhan al-hilmi : Haha what i mean was accauntant kerani lah. Alaaa yang simple2 dduk kat pejabat tu. I know accountant ramai je yang kaye. Dont get me wrong eh? :) Yang pasal niat tu, I agree 100percent! This is a post where my heart do the talking part. So biaselah, banyak syaitan2 pengaruh. Haha btw thankyou! :)

Anonymous said...

btw kuna, kau ingat nak jadi accountant tak susa ke? blaja accountant sama susah macam nak jadik doktor. =)

lavenderlover said...

great post..make me answer those qustions i've been asking myself b4..thanks!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...