Friday 3 August 2012

Jetlag punya pasal

Assalamualaikum. Hello world, hello Malaysia :)


So, ni post first aku semenjak menjejak kaki ke tanah air tercinta dalam 2 hari lepas hehe :D 
Kenapa tiba tiba aku buat post ni? Setelah dekatttttt sebulan duaaa tak hupdate pape, haha pemalas punya pasal. Hari ni special sebab.................. its almost 3 am here, and aku still berjaga, as in tak boleh tidur, sebab jetlag! Yes! Sebab kalau dekat Egypt skng baru kul 9malam. Segar bugar lagiiiii tengah terawih or smthing hihi.


Ok so lepas my last post tu, which is while I was having my examinations, ape yg jadi lepas tu? Well nothing much, habes exam tu mcm ttbe rasa off sume benda, rasa mcm 'eh tak payah baca buku dah' haha the first 2 days or so tu mcm 'eeeee kosongnya', 'banyaknyaaaa masa', 'lambatnyaaa masa berlalu'. haha mengada manusia ni kan. pastu tak lama pas habes exam, masuk la bulan Ramadhan yang muliaa. 


Last day exam, Parasit oral! Hehe


The month of Barakah


One day before we enter Ramadhan, (note that Egypt puasa sehari awal dari Malaysia) we, my housemates and I, the three of us went to souq (pasar) to buy barang2 la kan, utk puasa ni. Keadaan pasar aritu, pehh meriah. Walaupun panas, tapi makcik pakcik kt pasar tu, hamboih semangat haha dok cakap2 pasal ramadhan sume, suke betul. Malam tu the first tarawih, dah start dah nampak kedai2 manisan, kurma bukak sepanjang jalan. Hihi meriah la. Malaysia pun meriah, tapi meriah kat Egypt lain. Kalau kat Msia, first puasa, mlm tu pong pang pong pang lagu raya. Kat Egypt? Takde lagu raya pun, dgar lagu bacaan Quran, lampu liplap liplap banyak pasang, ntah.. tak nampak sgt pun, tapi rasa sungguh stret dalam hati. Serious cakap ni, kat Msia aku rasa masuk Ramadhan tu mcm biasa je, rasa mcm 'aahhhh Ramadhan esok, puasa tarawih'. Tapi kat Egypt, mcm 'Ya Allah, dah masuk Ramadhan, rasa mcm nak buat mcm2 nak kutip pahala banyak2' Haha. Suasana siang hari cane? Merata2 boleh nampak org pegang Al-Quran. Pakcik guard jaga bank, smbil dduk pegang Al-Quran. I was like, masyaAllah. Hebat dorang ni..


Time berbuka puasa, mmg sunyi je jalan. Rasa takde orang kt tempat tu haha. Kereta sikit je lalu lalang. masuk isya tu baru dengar orang keluar rumah pegi tarawih. Masjid kat Egypt ni, ya Allah, banyak, aku rasa tak sampai 500m mmg akan ade 1 masjid, and amazingly, semuaaa masjid dia diimarahkan oleh jemaah2. Salah satu factor aku rasa, sbb masjid2 tu didirikan dekat kawasan perumahan. Mmg dekat la. Setiap rumah mesti dgar azan. Masjid dia tak besar pun. Tak gah pun mcm masjid kat Msia, tapi gah dgn jemaah. Kalau nak bnding dgn Msia, masjid kite terisi dgn org time solat Raya, solat Jumaat. Tarawih ada, tp tak penuh. Kat Egypt, aku solat berhimpit okey.Tp ada air cond la, hehe selesa, walaupun ramai budak kecik Arab  yang jakun tgk org Msia haha. Tarawih mmg semua masjid 8 rakaat je 3 witir, takde masjid yg smpai 21 rakaat ke hape. Bacaan imam dia, fuh flawless. Tak laju tak perlahan, merdu, penuh penghayatan, sedap. Thumbs up lah hihi.


Memang org Arab ni kalau nak bnding dgn orang Msia, jauh la beza. First saiz badan haha. Second dorang adab kurang sket, cm orang Msia sopan sume kan. Dorang ni jalan main langgar je orang Msia tanpa meminta maaf. Kalau bdk Msia kt Egypt terlanggar sket, beribu kalo cakap sorry, tp Arab lek je, pandang pun tidak. Marah jgk kadang2 tu. Tp tu lah, mmg budaya dorang mcm tu. Bila masuk bab dorang meraikan bulan2 mulia ni, mmg salute la dorang.


Time aku balik tu, kena buka puasa dalam kereta. Driver yg bawak pegi airport tu, senang je. Azan, perlahankan kereta, buka tingkap kereta, hah amek sebotol air kt jalan ada org bagi. Mmg orang sedekah sume tu, dgn ada sebiji kurma ikat kat air tu. Haha cool kan. Orang cmpak2 makanan masuk kereta, byk sgt la org bersedekah. 



Aku pun taktau kenapa ttbe aku cerita benda ni, tapi ntah benda tu menarik sgt. Aku mcm kagum dgn dorang. Mcm 'whoaa hebat dorang ni'. Haha


Okey nak keluar tajuk, sampai2 Msia hari Khamis pkul 6:10 pm Msia. Balik lepas berbuka semua, aku online la. Tgk2 result dah keluarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr Gosh nk terkeluar jantung aku hahaha. Berdebar gila Allah je tau. Setelah dikuatkan hati, check online je pon haha, dgn parents aku ade kt blakang dok tgk je screen pc tu kan haha anddddddddddddddddd alhamdulillah, bersyukur sgt, berkat doa sume orang, rezeki dr Allah dlm bulan puasa ni, I am now a forth year medical student of University Mansoura. Thankyou ya Allah, for all of His blessings. Terus menanges dpn pc tu, punyala terkejut + bersyukur. Ni hadiah yang best aku dpt dalam bulan Ramadhan ni hehe. Terima kasih jgk utk semua yg mendoakan aku :)


Muka gembira last day exam hehe
So debaran exam dah habes. Sekarang tumpu dekat bulan bonus ni, hehe marilah bersama tingkatkan amalan, banyakkan berzikir, baca Al Quran, ikhlaskan hari utk Allah. Syaitan2 semua dah takde, so kalau malas2 tu semua dari diri kite. Semoga Allah membimbing kite semua ke jalanNya, insyaAllah.


So aku ttup post kali ni dgn...... urmmm, selamat berpesta ibadah semua, kutip pahala banyak2 okiy. Hehe, till next post people :)

2 comments:

nabila azmi said...

tahniah dear!!!..hehehe..

alhmdllh dh smpai malaysia...boleh have fun dgn family tersyg=)=)=)

lavenderlover said...

tahniah! selamat berpuasa!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...